شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جدول زمان‌بندی و شیوه دریافت کارت سوخت المثنی را اعلام کرد.

در همین باره بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره کارت سوخت اظهار داشت: راه‌اندازی کارت سوخت ربطی به قیمت و سهمیه‌بندی ندارد فقط می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم.»

روند تقاضای بنزین طی سال‌های 1375 تا 1385 همواره سیر صعودی داشته است؛ به‌طوری که میزان مصرف روزانۀ آن از حدود 33 میلیون لیتر در سال 1375 به 73.6 میلیون لیتر در سال 1385 افزایش یافت.

با ادامه روند افزایش میزان مصرف و به تبع آن واردات بنزین در سال 1385 و همچنین قوت گرفتن زمزمه های تصویب طرح تحریم فروش بنزین توسط آمریکا، موضوع سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت در قانون بودجۀ سال 1386 تصویب و از 6 تیرماه همان‌سال توسط دولت اجرا شد. با اجرا شدن این طرح، روند فزایندۀ قاچاق و مصرف متوقف شد و در نتیجه واردات بنزین کاهش یافت.

این در حالی است که روند روبه رشد واردات بنزین در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، همچنان خطر تحریم واردات وجود دارد و غفلت از نقش ابزارهای کنترلی در این شرایط عاقلانه نیست.

اما با این وجود بیژن زنگنه» وزیر نفت بدون اشاره به دستاوردهای استفاده از کارت سوخت در مصاحبه‌ای  اعلام کرده بود که بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیمو بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید :البته تا کنون اعداد ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ میلیون لیتر برای قاچاق بنزین عنوان شده ولی باید گفت عدد دقیقی از این قاچاق نداریم و فقط میتوانیم بگوییم کف رقم قاچاق بنزین­ روزانه ۱۰ میلیون لیتر است.

هندیان، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  نیز گفت: تا سال ۹۲­ حجم قاچاق سوخت چیزی حدود ۷ یا ۸ میلیارد تومان بود اما حد فاصل ۹۲ الی ۹۶ این رقم به ۵۰۰ میلیون دلار تبدیل شد.

به نظر می رسد کسانی که بدون هیچ دلیل منطقی اقدام به حذف کارت سوخت کرده بودند نیز به عنوان شریک قاچاقچیان سوخت در این زیان بزرگ ناشی از حذف کارت سوخت دخیلند و احیای مجدد کارت سوخت نمی تواند آن ها را از این جرم بزرگ تبرئه کند .



مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها